Folk Revival I Danmark
Det
er ikke helt let,
ud fra det
forhåndenværende mater-
iale, at skabe
sig et præcist billede af den nye folkemusiks
udvikling i Danmark. Så den følgende
'gennemgang' er af abso-
lut foreløbig karakter.
Den
moderne folkemusik forbindes i første række med udvik-
lingen i den amerikanske (USA)
folkemusik op gennem 40'erne
og 50'erne med
hovednavne som Woody Guthrie, Leadbelly,
Pete Seeger, Odetta & Malvina
Reynolds. Denne 'ældre' gene-
ration afløses i slutningen af 50'erne/starten
af 60'erne af en ny
talrig generation, med Bob Dylan og Joan Baez som de umidelbart mest
fremtræden-
de.
Det
virker som om at Danmark har haft en udvikling, nogenlunde fælles med
Sverige. Hvor folkemusikken kryber ind i ly af jazzen, hjulpet frem af den
nye melodiradios
P3.
I
Sverige gælder det først og fremmest visesangen. Således får Fred Åkerström
og Cornelis Vreeswijk udsendt deres første albums
i hhv. 1963 & 64.
I
Danmark går det ikke løs med udgivelser før 1965, hvor ikke alene Cæsar,
men også Jo Banks (som i 1963 havde åbnet folkemusikklubben Purple Door på Højbro Plads)
samt gruppen The Immigrants udsender debutalbums. Ganske vist udgav Dansk
Folkeminde Samling enkelte plader i starten af 60'erne men de synes kun at
have haft minimal indflydelse.
Visesangere
som f.eks. Kjeld Ingrisch havde vel været pladeaktive
siden
slut-50'erne, men deres eventuelle forbindelse med den gry-
ende
folkscene, har jeg endnu ingen klarhed over. Ligeledes er jeg
usikker
på de mere poppedes
(Nina & Frederik m.fl.)
placering i
historien...
Forløbig har jeg (med
uvurderlig hjælp fra John Madsen,
Odense) forsøgt at
lave en nogenlunde komplet diskografi over
den
nye folkemusik frem til og med 1969.
Rettelser
og tilføjelser m.m. er meget velkomne - brug mail eller gæstebog på Startsiden